Psycholog dziecięcy Racibórz

Psycholog dzieci i młodzieży

DZIECI I NASTOLATKI

Umów się na konsultację psychologiczną, jeśli Twoje dziecko:

  • Ma trudność w wyrażaniu emocji i uczuć
  • Odczuwa spadek nastroju, utraty zainteresowań
  • Ma nieadekwatne reakcje emocjonalne
  • Przejawia objawy psychosomatyczne
  • Przejawia nagłą zmianę zachowania
  • Doświadcza nagłego spadku koncentracji, uwagi
  • Ma trudność z adaptacją w przedszkolu/szkole
  • Dużo się stresuje i martwi
  • Jest nieśmiałe
  • Czegoś się boi
  • Milczy w określonym środowisku
  • Ciągle coś sprawdza, notorycznie powtarza jakieś zachowaniem
  • Doświadcza/doświadczyło przemocy fizycznej/psychicznej
  • Nie przestrzega norm i zasad społecznych
  • Jest ciągle w ruchu
  • Jest agresywne
  • Narusza granice innych osób
  • Ma myśli samobójcze
  • Doświadcza problemów z rówieśnikami
  • Jest w sytuacji rozwodu rodziców
  • Doświadcza choroby, śmierci w rodzinie

  • Czym zajmuje się psycholog dziecięcy?

    Psycholog dziecięcy to osoba zajmująca się trudnościami dotykających dzieci. Może to być wynik kryzysu rozwojowego, bądź innej trudności wynikającej ze specyfiki jakiegoś wydarzenia, relacji w życiu rodzinnym/rówieśniczym, bądź wyzwań codzienności. Psycholog dziecięcy to także wsparcie dla rodziców poszukujących wskazówek jak działać, jak się zachowywać, gdy trudność się pojawia. Bywa i tak, że problem jest zgłaszany przez przedszkole, szkołę i rodzicowi zostaje zaproponowana konsultacja psychologiczna. Coraz częściej jednak rodzice odczuwają chęć poradzenia się specjalisty, czy ich dotychczasowe działania są wspierające dla rozwoju ich dziecka i co mogą zrobić, by ten prawidłowy rozwój utrzymać.

    Z jakimi dziećmi pracuje psycholog dziecięcy oraz jak wygląda pierwsza wizyta?

    Psycholog dziecięcy pracuje z dziećmi od wieku żłobkowego, poprzez wiek przedszkolny i szkolny. W zależności od indywidualnych potrzeb, spotkania odbywają się w obecności rodzica. W przypadku dzieci młodszych warto by wizyta z dzieckiem odbyła się dopiero na drugim spotkaniu. Jeśli chodzi o dzieci szkolne oraz młodzież, zapraszane są one już na pierwsze spotkanie.

    Podczas wizyty konsultacyjnej, która trwa od 1-3 spotkań, psycholog zbiera informacje o historii rozwoju dziecka, sytuacji rodzinnej oraz funkcjonowania w środowisku przedszkolnym/szkolnym oraz rówieśniczym. Na pierwszą wizytę dobrze jest przynieść wszelką dokumentację medyczną, wcześniejsze diagnozy, dokumentację z Poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dobrze, jeśli na pierwsze spotkanie przyjdzie w miarę możliwości oboje rodziców bez dziecka. Umożliwi to uzyskanie jak najbardziej przejrzystego obrazu trudności z perspektywy każdego z rodziców/opiekunów.

    W przypadku dzieci szkolnych/nastolatków na pierwszym spotkaniu zwykle jest także przestrzeń na rozmowę indywidualną. Ma to na celu wzbudzenie w dziecku/nastolatku poczucia zrozumienia oraz większej swobody w mówieniu o trudności, o której czasami ciężko mówić w obecności rodzica/rodziców. Po zebraniu wywiadu, psycholog przedstawia plan diagnostyczny lub zawierany jest kontrakt na dalsze działania terapeutyczne.

    Z czym zgłosić się do psychologa pracującego z dziećmi?

    Wiek niemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, szkolny i nastoletni są etapami skoków rozwojowych, w których mogą pojawiać się tzw. kryzysy wieku rozwojowego. Każdy z nich charakteryzuje się innymi wyzwaniami zarówno dla dziecka,/ nastolatka, jak i dla osób w ich najbliższym otoczeniu tj. rodziców, rodzeństwa, babci, dziadka. Są to momenty wiążące się z częstymi frustracjami i niezrozumieniem własnych reakcji emocjonalnych. Wyróżniamy najbardziej znaczące etapy wieku rozwojowego dzieci i młodzieży:

    - Dziecko w wieku niemowlęcym
    - Małe dziecko
    - Dziecko w wieku przedszkolnym
    - Dziecko w wieku szkolnym
    - Dziecko w wieku nastoletnim

    Te etapy są związane ze zmianami zarówno fizycznymi, jak i psychofizycznymi i poznawczymi, co oznacza, że zarówno ciało, jak i mózg dziecka ulega stałemu rozwijaniu się. Zadaniem specjalisty jest łagodne przeprowadzenie rodziców przez ten okres, dając im wskazówki jak bezpiecznie i łagodnie go przejść będąc dla siebie wzajemnym wsparciem zarówno w relacji rodzic-dziecko, jak i moderując wsparcie dziecko-rodzeństwo.

    Spotkanie z psychologiem może być dobrym krokiem, gdy trudne zachowanie stanowi zbyt duże wyzwanie dla dziecka/nastolatka i jego rodziców np. agresja, wycofanie, samookaleczenia. Warto pamiętać, iż każda zmiana zachowania jest postrzegana jako komunikat i niesie za sobą jakąś informację. W zależności od środowiska w jakim się pojawia, stanowi ona często tzw. „czubek góry lodowej”. Dopiero w wyniku głębszej pracy, przeanalizowania wielu obszarów i zachowania dochodzi do zrozumienia i okazji do zmiany komunikatu na bardziej adekwatny, bezpieczny niż do tej pory.

    Warto pamiętać, że zgłaszana trudność dziecka jest traktowana jako część całego systemu(rodziny), dlatego raz na jakiś czas psycholog zaprasza na spotkanie samych rodziców, by omówić swoje dotychczasowe spostrzeżenia oraz jak trudność dziecka/nastolatka może być rozumiane w kontekście rodzinnym.

    terapia dziecieca

    Jakie pytania może zadać dziecku psycholog?

    W zależności od wieku dziecka, psycholog dopasowuje swoje techniki pracy do jego indywidualnych potrzeb. W przypadku dzieci młodszych, kontakt przebiega w atmosferze zabawy. Terapeuta dopasowuje działania, pytania do wieku dziecka, co bardziej przypomina przyjacielską rozmowę niż terapię. Specjalista w trakcie zabawy przemyca potencjalnie proste pytania w celu jak najlepszego zrozumienia trudności i sposobu jej postrzegania przez dziecko.

    W przypadku dzieci starszych-w wieku około-szkolnym można już przeprowadzać normalną rozmowę. Początkowo spotkanie ma na celu nawiązanie relacji z dzieckiem, by później przejść do powodu wizyty i spojrzeć na trudność z perspektywy małego klienta.

    Jak wygląda praca psychologa dziecięcego?

    Po wstępnych konsultacjach psycholog rozpoczyna realizację wcześniej ustalonego z rodzicami i dzieckiem/nastolatkiem planu terapeutycznego. W zależności od ustaleń rozpoczyna się praca z klientem. Zwykle są to spotkania raz w tygodniu trwające do 60min. Raz w miesiącu lub w razie potrzeby częściej, psycholog umawia się na spotkanie z samymi rodzicami. W przypadku nastolatków, czasami zapraszana jest cała triada, czyli rodzice z nastolatkiem, by omówić co się dzieje w ich relacji. Warto pamiętać, że podejście specjalisty do każdego przypadku ma charakter indywidualny, dlatego terapia w każdym przypadku może się różnić.

    Jak przygotować się do wizyty u psychologa dziecięcego?

    Wielu rodziców chce jak najlepiej przygotować się do wizyty z psychologiem. Przed pierwszym spotkaniem warto więc zabrać całą dotychczasową dokumentację zawierającą informacje o historii chorób, rozwoju dziecka, bądź innych opinii, orzeczeń mogących dać informację o dziecku, nastolatku. Warto przygotować sobie pytania, sporządzić notatki, o co chce się zapytać specjalistę.

    Przygotowanie dziecka do pierwszej wizyty także ma wpływ na jego przebieg. Przede wszystkim nie należy dziecku/nastolatkowi tłumaczyć, że idzie tam za karę. Może to spowodować niechęć i brak motywacji do współpracy. Często pomaga zapowiedź kim jest osoba psychologa i w czym pomaga. Warto zaznaczyć cel wizyty, jednak nie skupiać się przesadnie na trudności, dopasowując język i słowa adekwatnie do wieku dziecka.

    Po wizycie dziecka w gabinecie nie zaleca się dopytywania jak było, co robiło itp. Zaleca się uszanowanie jego przestrzeni i czasu, gdzie może swobodnie opowiadać o swojej trudności, często dzieląc się trudnymi chwilami i przeżyciami. Psycholog moderuje przepływy informacji. Jeśli uzna, że to czas na konsultację z rodzicami, zaproponuje to. Równocześnie dotyczy to momentu, gdy dziecko wyjdzie z gabinetu. Rodzic nie powinien wchodzić sam do środka, by dowiedzieć się jak było i co było-może to mieć negatywny skutek w procesie terapeutycznym, gdzie ryzykować utratą poczucia lojalności między terapeutą, a dzieckiem.

    W przypadku gdy dziecko wykazuje silny lęk separacyjny, warto by rodzic początkowo był w gabinecie razem z dzieckiem. W momencie oswojenia się, poczucia większego bezpieczeństwa z psychologiem, dziecko może z czasem zostawać samo. Tutaj podejście indywidualne także jest w pełni respektowane.
    Istotną kwestią w terapii dzieci i młodzieży jest spodziewany efekt pracy terapeutycznej. W celu osiągnięcia pożądanych skutków wymagany jest czas, który w zależności od klienta jest zindywidualizowany. Warto więc uzbroić się w cierpliwość unikając cotygodniowych pytań, czy już coś wiadomo, czy coś się zmieniło i kiedy się zmieni. Nie wymagać od dziecka cudów. To odrębna jednostka, której trudność nie pojawiła się z dnia na dzień, więc i efekty zmiany muszą mieć swoje tempo. Chodzi tutaj przede wszystkim o dobro młodego klienta i tym właśnie kieruje się w pracy psycholog dziecięcy.

    Napisz do mnie

    Kontakt

    • Adres: Racibórz ul. Ocicka 10/1
    • E-Mail: kontakt@dominikaburek.pl
    • Telefon: +48 695 553 165
    Oferta

    Czym się zajmuję

    psycholog dzieciecy, psycholog młodzieży

    Psycholog dzieci i młodzieży

    dobry psycholog-rodzinny

    Psycholog rodzinny

    konsultacje psychologiczne

    Konsultacje psychologiczne

    konsultacje online u posychologa

    Konsultacje online